شهر ملایر

شهر ملایر

شهر ملایر

شهر ملایر

اخبار و معرفی شهرستان ملایر

سرانجام فرودگاه ملایرچیست؟

چهارشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۳، ۰۸:۳۶ ق.ظ
مسئولان!!!!سرانجام فرودگاه ملایر چه شد؟؟؟؟؟؟مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور از احداث 5 فرودگاه جدید در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: عملیات اجرایی این طرح‌ها با جدیت در حال انجام است.رسولی‌نژاد در گفتگوی رسانه‌ای در این زمینه خاطرنشان کرده است: 54 فرودگاه در ایران به صورت تمام وقت فعالیت می‌کنند که از نظر ایمنی در سطح استانداردهای جهانی هستند.وی همچنین بر لزوم افزایش تعداد فرودگاه‌های کشور برای تسریع در خدمات‌رسانی و پروازها تأکید کرده و گفته است:‌ هم اکنون 5 فرودگاه جدید در حال احداث است که با راه‌‌اندازی و بهره‌برداری از آنها، خدمات بیشتری به مردم و مسافران ارائه خواهد شد.رسولی‌نژاد اضافه کرد: احداث این فرودگاه‌ها بر اساس استانداردهای جهانی انجام می‌شود و با تکمیل این طرح‌ها، شهرهایی چون ملایر، گناباد، سقز، تربت حیدریه و قم صاحب فرودگاه می‌شوند.اکنون پس از گذشت 2 سال از موضوع احداث فرودگاه در ملایر، باز هم نام ملایر در بین 5 شهری که قرار است صاحب فرودگاه شوند، به چشم می‌خورد؛ اما این بار مستقل!موضوع احداث فرودگاه در ملایر سابقه‌ای به درازای راه‌آهن این شهر دارد و در چند دهه گذشته فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده؛ حتی 2 بار کلنگ‌ آن بر زمین زده شده است، اما هنوز شواهدی حاکی بر این که این شهر صاحب فرودگاهی مستقل و یا حتی مشترک شود، وجود نداشته است؛ هرچند سال‌هاست که تنها وعده وعید می‌شنویم.در ابتدا مقرر شده بود که فرودگاه مشترکی برای مردم ملایر، نهاوند و بروجرد در مرز مشترک این 3 شهر احداث شود.پیشینه اجرای این طرح به دوره چهارم مجلس شورای اسلامی بازمی‌گردد که در آن دوره نوروزی به‌عنوان عضو کمیسیون عمرانی مجلس نسبت به رایزنی با وزارت راه ‌و ‌ترابری وقت برای احداث فرودگاه اقدام کرد. همچنین میرولد که عضو کمیسیون برنامه و بودجه بود، نسبت به تخصیص اعتبارات مورد نیاز این طرح پیگیری‌های لازم را انجام داد و طرح اینگونه بنا شد که فرودگاه منحصر به مردم ملایر نباشد و دیگر شهرستان‌های همجوار همچون نهاوند و بروجرد هم از آن استفاده کنند.به همین دلیل بخش جنوبی شهرستان ملایر در نزدیکی اراضی نهاوند و بروجرد برای احداث این فرودگاه تعیین شد. وزیر راه و ترابری وقت به دعوت نمایندگان ملایر به این شهرستان آمد و نخستین کلنگ‌زنی برای احداث فرودگاه انجام گرفت؛ محلی که برای احداث در نظر گرفته شده بود با هر 3 شهرستان 30 کیلومتر فاصله داشت. به همین دلیل این فرودگاه به نام "30-30-30" نامگذاری شد و تا سال‌ها به همین نام شناخته می‌شد.در اواخر دهه 70 درخواستی مبنی بر احداث فرودگاه در بروجرد مطرح شد که با تلاش‌های نمایندگان وقت شهرستان (نوروزی و میرولد) این درخواست توسط وزیر راه و ترابری پذیرفته نشد و مقرر شد بر اساس توافقات قبلی، فرودگاه در محل پیش‌بینی شده، احداث شود.پس از زلزله سال 1385، نمایندگان شهرستان‌های همجوار از موقعیت پیش آمده استفاده کردند و موضوع احداث فرودگاه را با دلایل جدیدی چون قرار داشتن بروجرد به روی خط زلزله و خدمات‌رسانی به آسیب‌دیدگان در هنگام وقوع حادثه، مجدد موضوع را مطرح کردند و همین امر سبب شد تا احداث فرودگاه در بروجرد جدی‌تر شود.طبق گزارشات اولیه در مطالعات فرودگاه که در دهه 70 تهیه شده بود، 2 منطقه برای احداث در نظر گرفته شد؛ گزینه اصلی در ضلع شمالی 3 راهی ملایر، نهاوند و بروجرد به سمت روستای واشان بود که در این مکان بیشترین مساحت فرودگاه در خاک ملایر قرار داشت و گزینه دوم در ضلع غربی جاده ملایر، بروجرد به سمت نهاوند که بیشترین سهم در خاک نهاوند قرار داشت و تا سال‌های ابتدای دهه 80 همین 2 گزینه مطرح بود که با پیگیری‌های دامنه‌دار مسئولان بروجرد در اواسط دهه 80، گزینه سومی ارائه شد و با همراهی شرکت فرودگاه‌های کشور به تصویب وزارت راه‌ و ترابری رسید. این مکان در ضلع شرقی جاده بروجرد- ملایر به سمت نهاوند قرار داشت و فرودگاه به‌طور کامل در خاک بروجرد واقع شده بود.همزمان با پیشنهاد محل سوم برای احداث فرودگاه، مباحثی مبنی بر قرار داشتن این منطقه بر روی خط زلزله عنوان شد؛ اما با ایجاد مانور تبلیغاتی گسترده، این نکته نادیده گرفته شد و نام آیت‌ا... بروجردی برای فرودگاه مشترکی که از "30-30-30" به نام مبارک حضرت ولی‌عصر(عج) تغییر نام بافته بود، پیشنهاد شد.رایزنی در زمینه تثبیت گزینه سوم تا جایی شدت یافت که تا سال‌های میانی دهه 80 تمام زمینه‌های لازم مبنی بر احداث فرودگاه در آن منطقه فراهم و نظر مساعد و موافق همه مسئولان وزارت راه و ترابری نیز اخذ شد تا کلنگ احداث فرودگاه در این منطقه زده شود.پس از تشکیل مجلس هشتم، پیگیری برای آغاز عملیات اجرایی فرودگاه دوباره در دستور کار نمایندگان قرار گرفت؛ نمایندگان بروجرد برای آغاز عملیات اجرایی در بروجرد و نمایندگان نهاوند و ملایر برای بازگرداندن فرودگاه به منطقه مشترک.پیگیری‌های بعدی نمایندگان، هر 3 شهر را وادار کرد تا برای تبیین مواضع یکدیگر جلسه‌ای تشکیل دهند و مطالب را رودررو بررسی کنند که خروجی جلسات برگزار شده، به اختلاف نظر بین نمایندگان دامن زد. رایزنی امین‌حسین رحیمی با فراکسیون روحانیون مجلس از یک سو و پیگیری‌های حسن ونایی از طریق هیأت رئیسه مجلس باعث شد؛ ابتدا فراکسیون روحانیون و در نهایت هیأت رئیسه مجلس، حمایت خود را از نام ولی‌عصر(عج) برای فرودگاه مشترک عنوان کنند.نمایندگان هر 3 شهر در 10 دی ماه سال 88 توافقنامه‌ای تهیه و به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ارسال کردند تا اعتبار فرودگاه ولی‌عصر(عج) برای احداث در بودجه سال 1389 گنجانده شود.چند روز بعد، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی فرودگاه‌های کشور از بررسی معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری برای صدور مجوز ساخت 5 فرودگاه جدید در کشور خبر داد و گفت: فرودگاه ولی‌عصر(عج) برای شهرهای ملایر، نهاوند و بروجرد یکی از 5 فرودگاه موردنظر است و عملیات اجرایی آن در سال بعد آغاز خواهد شد.در لایحه بودجه سال 89 به مجلس، فرودگاه ولی‌عصر(عج) صاحب ردیف ملی شد؛ در حالی که هنوز بر سر محل اجرای پروژه اجماعی صورت نگرفته بود.بر اساس مطلبی که در پایگاه اطلاع‌رسانی سنایی نماینده مردم نهاوند آمده است؛ با ورود به سال 1389 و تأخیر در آغاز عملیات اجرایی فرودگاه، نمایندگان ملایر، نهاوند و بروجرد در نامه‌ای مشترک به وزیر راه و ترابری خواستار پیگیری بیشتر و تسریع در ساخت آن شدند.با اعزام تیم کارشناسی، موضوع احداث فرودگاه در منطقه مورد بررسی مجدد قرار گرفت که گزارشی تهیه شد و به دست نمایندگان رسید. گزارش تیم کارشناسی مبنی بر انتخاب مجدد گزینه سوم برای اجرای طرح، بار دیگر بازار اعتراضات را در مجلس داغ کرد.حسن ونایی در اعتراض تندی در گزارش فارس در 25 تیرماه 85 اظهار داشته است: مدیرعامل فرودگاه‌های کشور این پنبه را از گوش خود بیرون بیاورد تا خوب بشنود که مردم ملایر نه به وی که به هیچ احدی اجازه نمی‌دهند، حقوقشان را ضایع کند.وی با سفارشی خواندن گزارش تیم کارشناسی در زمینه تعیین محل فرودگاه و رد گزارش به وزیر راه و ترابری گلایه کرده و گفته است: در صورت تداوم این روند، کارشکنی مدیرعامل فرودگاه‌های کشور را به نمایندگان مجلس و مردم خواهم گفت.در 2 شهریور ماه سال 89 تفاهمنامه‌ای بین نمایندگان 3 شهرستان مبنی بر احداث فرودگاه در اراضی مشترک به امضا رسید.در چهارمین سفر هیأت دولت به استان همدان و پایان صحبت‌های احمدی‌نژاد در استادیوم الهیه فریاد "فرودگاه، فرودگاه" طنین‌انداز شد و احمدی‌نژاد در مقابل درخواست مردم گفته است: قلب احمدی‌نژاد فرودگاه شما مردم ملایر است.اما مردم با این حرف راضی نشدند و فریادها ادامه یافت تا احمدی‌نژاد قبل از خداحافظی بگوید: ان‌شاءا... فرودگاه نیز در ملایر احداث خواهد شد. البته هیأت دولت هم در سفر استانی به همدان، احداث فرودگاه ولی‌عصر(عج) را تصویب کرد. گفتنی است؛ مطالب فوق برگرفته از هفته‌نامه امید تاک ویژه‌نامه پرونده فرودگاه منتشر شده در سال 1390 است.در این خصوص؛ معاون عمرانی استانداری همدان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مطالعاتی در رابطه با فرودگاهی در جنوب استان در حال انجام است که 3 شهرستان ملایر، نهاوند و بروجرد را پوشش می‌دهد.خسرو سامری افزود: این مطالعات توسط شرکت فرودگاه‌های کشور صورت گرفته و ملی است و استان در این موضوع دخیل نبوده است.وی ادامه داد: این فرودگاه عنوان شده شاید همان فرودگاه مشترک باشد یا طرحی نو که باید از سازمان فرودگاهای کشور پیگیری شود.نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: به دنبال این هستیم که فرودگاهی در بین نهاوند، ملایر و بروجرد احداث شود و جایی انتخاب شود که حساسیت‌های قومیتی را به وجود نیاورد.احمد آریایی‌نژاد افزود: با وضعیت اقتصادی موجود، این اتفاق در این دولت بعید به نظر می‌رسد و این امر به همین زودی انجام‌پذیر نخواهد بود.دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در سال 1385 و با حضور خرم استاندار وقت همدان و رئیس سازمان هواپیمایی کشور کلنگ فرودگاه ملایر در زمین‌های واشان زده می‌شود که بعدها با کارشکنی که صورت گرفت، مشکلاتی پیش آمد و طرح از روال خود خارج شد.علی‌نعمت چهاردولی اظهار داشت: جلساتی را پیرامون این موضوع با وزیر راه و شهرسازی، معاونان وی و مسئولان مربوطه داشته‌ایم و با پیگیری‌های که صورت گرفته، قرار بر این شد که این فرودگاه در مکانی احداث شود که صرفه اقتصادی داشته باشد.وی افزود: با وجود راه‌آهن غرب کشور در ملایر و آغاز به کار منطقه ویژه اقتصادی سامن به‌طور قطع وجود فرودگاه، صرفه اقتصادی خواهد داشت که پیگیر هستیم تا هرچه زودتر این مصوبه اجرا شود چراکه وجود فرودگاه در شرایط و اتفاقات مختلف مثل زلزله الزامی است.چهاردولی با اشاره به اینکه کلنگ این پروژه به نام ملایر زده شده است، خاطرنشان کرد: ساخت فرودگاه هزینه‌بر و سنگین است، اما این طرح ردیف بودجه ملی دارد و هر ساله برایش اعتبار گذاشته می‌شود. علی کیخواهی مدیر فرودگاه همدان نیز با بیان اینکه این امر از طریق وزارت راه و ترابری در حال انجام است، گفت: مجری ساخت، سازمان فرودگاه‌های کشور است و این امر به استان واگذار نشده است.
  • مهدی اسکندری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی